Log ind

Kun for medlemmer.








 

SEE-SOUL-SOUND (2020 & 2021)

I 2019, fik Lunda tilladelse af Kasper Eistrup fra Kashmir, til at bruge hans stærke eksistentielle og fantastiske musik/tekster til at skabte udstillingen SEE-SOUL-SOUND. De enkelte værker skal ikke betragtes som illustrative, men er Lunda’s egne følelser og oplevelser gennem Eistrup’s musik og lyrik.

 

Den første del af SEE-SOUL-SOUND blev anmelderrost i Wall Street International, under titlen ”The Colours Of Music” Læs artiklen her: https://wsimag.com/art/63235-the-colours-of-music

Den anden halvdel, og dermed alle planlagte 12 værker, bliver udstillet i Galleri Bredgade 22, fra d. 8. til d. 22. september 2021.

 

Ind til viderer er følgende værker/titler lavet i serien:

Lampshade, Break Of The Avalanche, It's OK Now, Petite Machine, In The Sand, Surfing The Warm Industy og She's Made Of Chalk.

 

Og følgende værker er ind til viderer planlagt til efterårets udstilling:

Melpomene, Ether, Electrified Love, Rocket Brothers og Seraphina

 

Aller værker kan også købes i signerer og numereret artprint (25ps)

 

 

CONVERSATIONS (2018 & 2019)

Lunda var i efteråret 2019 i London med hendes udstilling CONVERSATIONS, også denne med dække af  Wall Street International, med artiklen: Someone told that I was very brave

 

Den danske kunstanmelder Tom Jørgensen lavede følgende anmeldelse af Lundas debu udstilling:

 

At flyve, at falde og finde sig selv

At flyve har i såvel højlitterære digte som i popsange altid været forbundet med drømme, håb og frihed. En vægtløs tilstand af lykke. Også herhjemme. Tænk bare på Christian Winthers ”Flyv fugl! Flyv over Furesøens vove”. I Danmark, og det er måske typisk for os, har vi imidlertid også den knap så frihedsøgende ”Flyv ikke højere end vingerne bær´/hold dig ved jorden præcis hvor du er”.

Ligesom for at understrege janteloven: at man skal fandme ikke tro, man er noget.

 

Det er nærliggende at komme ind på alt dette, når man ser på Lisbeth Lundas malerier. Ikke kun, fordi de er befolket af svævende kvindelige væsener, men også med tanke på Lisbeths livshistorie – som hun selv eksplicit kommer ind på i kataloger og på sin hjemmeside. En livshistorie fra det nordligste Jylland tilbragt i et lukket og religiøst samfund, hvor skyld og synd spillede en dominerende rolle, og hvor afvigelser ikke blev tålt. Ikke de bedste opvækstbetingelser for en følsom og rebelsk sjæl. Efter en mangeårig karriere i reklamebranchen begyndte fortiden atter at trænge sig på, og i 2017 besluttede Lisbeth Lunda at sige arbejdet op og springe ud som kunstner. Hun har altid tegnet og malet, og der var noget, der skulle ud af systemet. Noget, der skulle bearbejdes.

 

Resultatet ser vi her. Malerier med fællestitlen ”Conversations”. Samtaler med hende selv – og med os beskuere. Samtalerne kommer til udtryk som et maleri med et tilhørende lille tekststykke. Kvindeskikkelsen ses i tre udgaver svarende til de tre livsstadier: ungdom, voksenlivet, alderdommen eller fortiden, nutiden og fremtiden. Den første med struttende bryster og flyveører. Den sidste med alderdommens slukne og hængende hudfolder.

 

Den nøgne overkrop er forbundet med en underkrop i form af en kjole, som kan ligne de abstrakte mønstre i guld, vi bl.a. finder hos en Gustaf Klimt.

Kombinationen af billede og tekst giver hvert maleri sin egen følelsesmæssige stemning. I nogle hersker optimismen og håbet, i andre ensomheden og fortvivlelsen og i andre igen ungdommeligt overmod, stille resignation eller vred trods. Dyr og planter spiller en vigtig rolle i markeringen af billedets grundstemning, ligesom farven angiver, om vi er i dur eller mol.

 

Rent malerisk har Lisbeth Lunda fundet en balance mellem stram grafisk opbygning og drømmende lyriske passager, men det er billedernes følelsesmæssige udtrykskraft, man først lægger mærke til. Byggende på private erfaringer bliver malerierne almenmenneskelige i deres budskab. De har noget på hjertet, og vi bliver ramt. Ramt, fordi vi genkender disse følelser og disse stemninger fra os selv. Det er bevægende kunst.

 

 

" Mine værker handler om at se sine dæmoner i øjnene og at være taknemmelig for det, der har været med til at skabe én som menneske, på godt og ondt. Jeg er eksistentiel kunstner og via min lyrik, som jeg forener dem med mine malerier, skaber jeg historier som skildrer de indre eksistentielle samtale og tanker. Små og store almenmenneskelige historie om liv, død, glæde, kærlighed, fortrydelse og sorg."  –Lisbeth Lunda