Kristine Dalgaard
I Kristine Dalgaards billedverden mødes abstraktion med figuration, fotokunst går i
dialog med design, og moderne digital printteknik støder på frugtbar vis sammen med
godt gammeldags syarbejde.
Motiverne indeholder den samme blanding af noget nyt og noget gammelt. Spejlinger har
optaget kunstnere i hundredvis af år, men kan siges af have opnået et højdepunkt i
impressionismen. Monets malerier af flimrende lysreflekser i Seinens strømmende vand
eller i sin egen japanske have i Giverny er intense og fantastiske undersøgelser af
materiens møde med vandets flydende element.
I de fire billeder på modsatte side er det også spejlinger, som er i fokus, nu blot i form af
digitale fotografier og spejlet ikke kun én, men fire gange i Photoshop.
Resultatet er dynamiske og kalejdoskopiske billeder, der både fungerer som
”traditionelle” landskabsmotiver og som abstrakte kompositioner.
Rytmen og stemningen varierer fra billede til billede.
I ”Skovspejlet” og ”Trækroner i himlen” er motivet i begge tilfælde træer fotograferet
ved Furesøen i Nordsjælland. Dynamikken er derimod helt forskellig. I ”Skovspejlet”
minder rækken af slørede træstammer nærmest om futuristernes sekvensagtige
billedopbygning, men trækronerne i sidstnævnte billede ligner de fine tynde arabesker,
man bl.a. finder i broderi. Betagelsen af træernes skønhed og form er dog tydelig i begge
billeder.
I ”Hasle spejl” er det havet og himlen, som er i centrum. De sorte klipper, det
skumsprøjtende vand og de dramatiske mørke skyer mødes i et favntag, som alle dage har
fascineret mennesker. Spejlingseffekterne er med til at understrege den højtidelige og
storladne stemning.
”Petroleum Patina” er umiddelbart det mest abstrakte af de fire fotografier. Motivet, en
afskallet mur på Ibiza fanget i det skarpe sollys, kan i sig selv ligne en abstrakt
komposition, men spejlet fire gange er det svært at se, at vi i det hele taget har med et
figurativt billede at gøre. De subtile farvenuancer viser, at selv oversete motiver som en
gammel mur kan være æstetisk smukke og forførende.
De fire fotografier er selvstændige motiver i sig selv, men Kristine Dalgaard udvider
oplevelsen fra at være en billedkunstnerisk manifestation til noget, vi rent fysisk kan have
på kroppen. Alle billeder er nemlig brugt som motiv på silketørklæder, kimonoer,
pudebetræk eller silkekjoler. Springet fra den ”fine” kunst til design er ikke ny. Man
kender det fra Art Nouveau og Bauhaus, ligesom 60´ernes popkunst gjorde det i stor stil,
men med Kristine Dalgaards produktion har vi at gøre med en yderst moderne blanding
af naturfascination, traditionelle syteknikker og den nyeste digitale udvikling.
Resultatet, hvad enten det er ”traditionelle” fotografier eller design, er æstetisk
overbevisende og meget smukt.
Af Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen
Se mere på: www.kristinedalgaard.dk
Butik Peak A Boo By Kristine Dalgaard
Vodroffsvej 2B, st. tv.
1900 Frederiksberg C
Facebook: Peak A Boo By Kristine Dalgaard
Instagram: Kristinedalgaard_print_design